Din kropp och vandring

Det fina med att vandra är att de flesta kan göra det, men behöver man träna upp kroppen inför årets första vandring? Hur mycket bör man push sig och hur förhindrar man skador? Vi fick tag på Angeliqa som driver Vandringsbloggen igen och frågade om henne tankar.

vandringsbloggen vandringstips

Behöver man träna upp sig inför en vandring?

Egentligen inte, men har du förberett kroppen så minskar du risken för skador. En bra grundkondition och grundstyrka är alltid bra att ha med sig. Du behöver inte stänga in dig på ett gym flera dagar i veckan, men se till att få in funktionell träning med kroppen som vikt och regelbundna promenader.

Har du några tips på hur?

Att gå till och från jobbet i vandringsskor och packad ryggsäck är bra och tillgänglig träning inför de längre turerna. Börja med att packa ryggsäcken med 4 kilo och öka succesivt till 12 kilo för att vara shysst mot kroppen.

Och så backträning! Det är värdefullt att träna benmusklerna i att gå uppför och nedför innan man kommer ut i fjällmiljö. Om man som jag bor i platta mellansverige då är det bara att gilla läget och ta sig till en pulkabacke och ta sig upp och ned för den med jämna mellanrum.

Vad ska man ha för skor och kläder?

Ryggsäck och kängor är de två enskilt viktigaste köpen för dig som vill komma igång med vandring. De avgör en del av upplevelsen och kan hjälpa dig på vägen!

Annars kommer du långt med sköna oömma kläder. Börja med sådant du har hemma och vad du kan låna av folk du känner, sedan kompletterar du vart efter med kläder och utrustning du behöver.

Och hur kan man förhindra knävärk och skavsår?

Träna inför vandringen och försök få ned packningens vikt så mycket du kan, varje extra kilo sliter på knäna. Se till att vara torr om fötterna och använd dubbla sockor i kängorna för att minska friktionen mot huden och byt strumpor ofta. Ett par ordentliga, stabila och rejäla kängor ger bäst stöd för knän och rygg när du går.

Mitt bästa råd är dock att alltid lyssna på din kropp. Gå inte de där sista kilometrara bara för att, våga be kompisen om hjälp att bära om det är för tungt och fortsätt inte att gå om du känner att du är på väg att få skavsår. Ett skavsår som är på väg kommer inte bli bättre om du fortsätter gå och nöta på det så ta dig tiden att stanna upp och tejpa fötterna, justera skrynkliga strumpor för att sedan gå vidare.

Har du andra tips på vad man ska tänka på inför en vandring?

Ha roligt när du vandrar och planera gott om tid.

Det tar oftast längre tid än man tror att komma iväg på morgonen med tält som ska packas ihop och frukost som ska lagas. Man går också mycket långsammare i fjällen med packning på ryggen än hemma i elljusspåret. Jag brukar kalkylera med att gå cirka 3 kilometer i timmen på vandringsleden, vilket ger utrymme för att inte behöva vandra under tidspress i slutet av dagen.

FÖR ATT SUMMERA:

  • Du behöver inte träna upp din kropp inför en vandring.
  • Men, det kommer att minska risken för skador om du gör det.
  • Funktionella övningar med kroppen som vikt är bra träning.
  • Gå regelbundet med både kängor och ryggsäck. Gärna backträning.
  • Ryggsäck och vandringsskor är din bästa investering.
  • Använd dubbla strumpor och håll dina fötter torra.
  • Kom ihåg att stanna upp och tejpa om fötterna när du känner att skoskaven är på väg.
  • Ha kul när du är ute och planera in för tid att bara njuta.

Primus För att få dina paket före julafton, beställ innan: 2016-12-19T00:01:00 Förlängd returrätt till 15 januari 2017 för beställningar gjorda mellan 22 november - 31 december 2016