Förslag på varumärken

    Förslag på kategorier

      Sökförslag

        Produkter


        Med kärlek till klättring

        _____________

        Livia (16 år, Team Sweden climbing) och Karin (32 år, klätterinstruktör) delar kärleken till klättring och tillsammans åkte de iväg på en klätterresa till Bohuslän på västkusten, där de lärde sig och blev inspirerade av varandras styrkor.

        “Klättring är så otroligt mycket och det är kombinationen av allt som lockar mig. Det är en kul och bra träningsform som ger motivation att träna och bli bättre, att testa sina gränser och utmana sig själv. Det är också en fantastisk sport som gör att man kommer ut i naturen och ser nya platser. Ofta delar man upplevelsen med någon annan och får tillsammans lösa problem och motgångar men också framgångar och härliga minnen. Kanske det bästa sättet att lära känna någon annan faktiskt, sig själv med för den delen."
        - Karin Eknor



        "Klättringen har verkligen gjort mig mer självsäker."
        - Livia Stål


         

        Bohuslän är ett stort geografiskt område längs västkusten som erbjuder ett fantastiskt landskap med en unik skärgård, mjuka stenklippor och branta granitväggar som reser sig upp från de vackra fälten. Bohuslän har otroligt mycket att erbjuda när det gäller klättring och många hävdar att det är en trad-klättrares paradis. Vi hävdar att det är ett paradis för alla typer av klättrare och andra naturälskare.







        Såklart passade vi på att hänga med och frågade tjejerna vad de brukar ha med sig för mat och utrustning när de klättrar.


        "Beroende på om man ska ut på tur eller om man ska hänga vid en klippa kommer både mat och packning att se olika ut. Vid längre turen behövs lätt vikt och maximalt energiinnehåll ofta prioriteras. Ett stort kök, konserver och färska grönsaker är därför inte idealt, istället är mindre kök som Lite Plus System eller Micron Stove med en lätt kastrull bättre. Eller en mattermos med något gott i om man är ute lite kortare. Bra mat att ha med är pulvermos med extra olivolja och gärna lite torkat kött i, eller couscous med pulversoppa. Extra lyxigt är att toppa med ost! Ost är för övrigt väldigt bra att ha med på alla typer av turer, då förhållandet energi/vikt är bra och det har gott om fett och protein samtidigt som det är otroligt gott både som det är eller i de flesta maträtter."

        "Ska man istället hänga vid klippan en hel dag är det lättare att ta med ett kök med två brännare så som Tupike, flera kastruller och ingredienser för att kunna laga ordentliga måltider. Man kan då unna sig ett cutting set med ordentlig kniv och skärbräda, en kylväska som håller drickan kall och all den goda maten man vill fira med efter ett gäng utmanande leder."


        Idag lagade vi en krämig potatissallad, stekt sparris och lax som avnjöts med kall dryck, mycket klättersnack och en vacker solnedgång. 




        ”Något som är väldigt gott att ha med sig är smulpajsdeg på havregryn, smör och honung. Så steker man äpplen och banan en stund, lägger i smuldegen och steker lite till. Mumsigt!”







        Krämig potatissallad med sparris och lax

        Ingredienser:
        (variera mängden utifrån på hur många ni är)

        • potatis
        • timjan
        • gräslök
        • creme fraiche
        • rädisor
        • salladslök
        • rödlök
        • sparris
        • olivolja
        • salt och peppar 

        Gör så här: 

        Skär potatisen i lagom stora bitar och koka i saltat vatten. Medan potatisen kokar, steker du sparrisen i lite olja på en stekpanna eller griddle plate tills de är mjuka, stek därefter laxen. Är ni två personer kan den andra passa på att hacka örter, salladslök, rödkök och rädisor. 

        Blanda potatisen med creme fraische, hackade grönsaker och örter. Toppa med den stekta sparrisen och smaka av med salt och peppar och servera ihop med den stekta laxen. 





        Anmäl dig till nyhetsbrevet

        Du är nästan där! Nu behöver du bara klicka på bekräftelselänken i ditt e-postmeddelande.
        Anmäl dig till nyhetsbrevet

        Ange en giltig e-postadress